7/09/2009

ADUN HINDRAF Tak Puas Hati - CINA & INDIA WAJAR DAPAT STATUS BUMIPUTRA

Baru melangkah masuk hari pertama ke sidang Dewan Undangan Negeri Selangor selepas dibebaskan dari ISA Mei lalu,ADUN DAP Kota Alam Shah M.Manoharan yang juga aktivis Hindraf sudah mahu tunjuk belang dengan mempersoalkan pemakaian songkok. Katanya beliau kurang senang melihat Speaker Dewan Negeri Teng Chang Khim (DAP-Sungai Pinang) memakai songkok semasa menjalankan tugasnya pada persidangan itu.

"Saya tengok Tuan Speaker memakai songkok. Saya tidak bersetuju .. kita berjuang atas prinsip bahawa kita tidak akan memakai songkok kerana tidak diiktiraf sebagai Bumiputera," katanya kepada para wartawan. Manoharan berkata jika bukan Melayu diberikan status Bumiputera, beliau akan menjadi orang pertama memakai songkok dan Baju Melayu kerana ia bukan pakaian keagamaan tetapi pakaian kebangsaan.

Katanya semua rakyat Malaysia perlu berbangga memakai pakaian kebangsaan tetapi buat masa sekarang bukan Melayu tidak berasa bangga untuk memakainya kerana mereka tidak dilayan sebagai Bumiputera.

"Saya tidak akan gunakannya sehingga saya diberi status Bumiputera," katanya. Beliau juga berkata status Bumiputera perlu diberi kepada bukan Melayu yang lahir selepas Malaysia mencapai kemerdekaan.

Apa pendapat anda? Sila komen artikel ini untuk memberi pandangan anda.


17 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

jgn layan sgt pertubuhan haram tu..tak sedar diri.. sekolah taknak sekali, ade hati nak jadi bumiputera-beb

Tanpa Nama berkata...

Salam tuan blog...

Kebodohan ADUN DAP ini mmg terserlah... nama saja peguam tapi tak boleh pakai.. putar belit... songkok adalah sebahagian dari pakaian rasmi persidangan DUN.. kenapa ini nk dibagkitkan.. kalau tak nk pakai.. jangan jadi ADUN.. sebelum jadi adun tak de pulak nk bangkitkan hal2 ini.. PR nie kalau dah tak de isu benda remeh temeh pun dibangkitkan... yg kena pegi mahkamah mintak suruh tangguh pasal peguam MC... mcm la peguam ada satu jer...

Sedang menunggu apa khalid lembu nk ulas benda nie.. nk tegur keling nie? jangan harap la... penakut nak mampus...

terima kasih tuan blog..

perlop

http://pemudatamanperuda.blogspot.com/ berkata...

Apa lagi ni si Hindraf ni? Dah la hang langsung tak tau nak ucap terima kasih,..mintak pulak macam2... apa ni? Hang kena buat banyak kajian sejarah dulu...patutnya hang kena terima kasih dan bersyukur, sebab kaum hang diterima jugak jadi warganegara Tanah Melayu, kalau tak, keturunan hang dah merempat di India sana...hang jangan dok melampau mintak benda yang bukan2 dan tak masuk akal...belajar sejarah dulu, belajar cakap 'Terima Kasih' dulu...pepatah Melayu mengatakan "bagi betis nak peha"....melebih-lebih la pulak...Kerajaan jangan dok layan sangat depa ni, dah makin melampau depa ni....ALLAH MAHA BESAR

Ct berkata...

Itulah namanya orang yang kenang budi... Da bagi betis, nak peha...

Dl isu bumiputra tak timbul pun? Kenapa sekarang timbul?

Orang India dan Cina hidup merana ke kat Msia smpai minta status bumiputra?

Apa cerita Anwar? Apa cerita DAP? Kata kalo korg perintah Msia nak pertahankan Perlembanggaan? Sekaeang? Da kantoi... Dia ni selain dari org Hindraf dia ADUN DAP...

PAS? Apa cerita? Nak beralah lagi ke? Da la nak laksana Hudud DAP bising... Xkan da smpai tahap cmni PAS masih nak beralah kot... Jangan jadi Gila la PAS...

Tanpa Nama berkata...

Pertahankan Perlembagaan.. Pertahankan Perlembagaan..

Tanpa Nama berkata...

cuba kaji-kaji dulu bagaimana nak dapat status bumi. mungkin ada caranya tu. kalau kawin dengan bumi, apa status anaknya nanti?

Tanpa Nama berkata...

jumpa anwar mesti dia kata Najib racist, malaysia utk malaysian.

jumpa najib mesti dia kata sabar. kita satu malaysia. nanti saya liberisasi kan melayu. Melayu bukan utk kaum melayu sahaja. Nanti rasis. Kita liberisasi kan melayu dan buka utk india, keling, cina dan lain-lain.

Tanpa Nama berkata...

Bertuah kalau nak dapat status bumi...dapat jadik warga dah cukup baik!!!
Belum tentu dian nak pakai songkok kalau dapat status bumi...baju bangsa dia pun depa malu nak pakai inikan pula baju Melayu siap songkok sekali...jangan layan. Tunggu PRU13!



Ujang

Jeffry berkata...

SALAM USCG..MEREKA MASIH TAK MEMAHAMI ERTI SEJARAH. MUNGKIN JUGA TELAH LUPA PD SEJARAH. MEREKA LUPA BAHWA PERJANJIAN YG TELAH DIMETERAI OLEH PEMIMPIN TERDAHULU MELALUI PERJANJIAN FASAL 152 DAN 153 PERLEMBAGAAN

azman berkata...

Hindraf ni adalah saka belaan DSAI...sekarang ni tengah tunggu Tuan nak masuk jail..masuk jel jerr...tak terkawal la saka belaan DSAI ni...so..DAP,PAS..ko jawabla nanti..kalau saka korang ni dah ngacau satu kampung

Tanpa Nama berkata...

Pundek la kalau india & cina nak pakai songkok dan baju melayu jika dapat hak bumiputera... macam tak ikhlas je.. praktis sekolah satu aliran, cakap melayu betul dulu baru tuntut hak bumiputera... cakap pun berbelit ada hati nak tuntut hak..

- parti jahat, kato eh -

Tanpa Nama berkata...

dasar keparat jahanam!!!begitulah lagaknya,angkuh tak sedar diuntung!kalau dah keling haram jadah tu keling haram jadah lah kamu!!!

Tanpa Nama berkata...

memang sahlah dia ini adalah bangsat,keparat,jahanam yang merupakan keling haram jadah yang tak sedar diuntung,menunjukkan lagak angkuh ,sombong dan megah tak ubah seperti seorang paria!!!

eXception berkata...

Jangan di layan sgt, India bila minum samsu, mcm tu lah. Cakap merepek-repek. Otak dah tak betul bila byk sgt tonggang samsu...

http://exception2008.blogspot.com

Singh Is Kinng berkata...

Salam Saudara,

Jangan dilayan spesies batu cave ni, lagi dilayan lagilah depan naik angin. Buat tak tahu je, anggaplah depa insignificant.

Your link to my blog has been inserted.

Wassalam.

fedup berkata...

Dan kita sebagai orang melayu tuan kepada tanah pusaka ini sudah tiba masanya kita mmepertahankan hak kita orang melayu..aku baca sahaja dah menyirap darah aku..ooii khalid! jawab la..keling tu tanya k'jaan negeri kao..

PAS nak diam lagi..dayus la kowg! cuba yang mempertikaikan dari barisan BN atau UMNO..mahu roadshow satu dunia mengata owg yang bukan2..

sudahlah di beri kebebasan keluar dari ISA..kuar2 jer mulut longkang..macamkata pepatah bagai melepas anjing tersepit..dia terlepas kita di gigitnya..

nak boikot kedai keling ngan mamak..baca Al Islam ada kedai makan india tapi mempamerkan ayat AL- Quran..antara kebiadapan bangsa ini..ini lagi kuang ajaq!..puak2 Hindraflah yang mencetus segalanya..yang kapla besaq dia si Nuar pengkhianat!..

sedarlah bangsa ku bangsa melayu..kita sekarang ini sudah di injak!..ayuh bangun!..

Tanpa Nama berkata...

seorang paria macam si Manoharamjadah memang tak layak pakai songkok!!!Atas kepalanya hanya layak di letak tahi lembu dan tahi babi!!!