9/02/2009

SIDANG HARAM DUN PERAK - DULU BAWAH POKOK, SEKARANG DEKAT HOTEL.. FUYOO!!!

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pakatan Pembangkang Perak yang sengaja hendak buat kecoh ekoran mahu mengadakan sidang DUN haram, setelah gagal memasuki Bangunan Perak Darul Ridzuan, beralih ke Hotel Heritage Ipoh bagi meneruskan hasrat mereka.

Mereka yang mula berhimpun di ibu pejabat DAP Perak kemudiannya berarak ke Bangunan Perak Darul Ridzuan yang terletak di seberang jalan walaupun sedar pihak polis telah membuat sekatan.

Malah pagi Rabu, Setiausaha Kerajaan Negeri Perak, Datuk Dr Abdul Rahman Hashim telah mendapatkan perintah mahkamah menghalang pembangkang untuk mengadakan perhimpunan dalam jarak 30 meter daripada bangunan kerajaan negeri itu.

Namun disebabkan memang niat hendak buat kecoh, ADUN pembangkang tetap meneruskan perarakan dan ia telah menyebabkan berlakunya kekecohan.

Dalam usaha mengawal keadaan polis telah menahan tiga ADUN pakatan pembangkang iaitu Pengerusi DAP Perak yang juga ADUN Sitiawan, Datuk Ngeh Koo Ham, ADUN Simpang Pulai, Chan Ming Kai dan ADUN Malim Nawar, Keshvinder Singh kerana merempuh sekatan polis.

Ekoran kegagalan memasuki bangunan Perak Darul Ridzuan, pakatan pembangkang beralih kepada ‘pelan B’ mereka iaitu bersidang di Hotel Heritage yang telah pun ditempah awal lagi bagi mengadakan sidang DUN haram mereka.

Berikut adalah rentetan peristiwa yang berlaku:

10.45 pagi: Gagal memasuki bangunan Perak Darul Ridzuan untuk adakan sidang DUN haram, ADUN pembangkang mengumumkan akan adakan sidang haram mereka di Hotel Heritage Ipoh jam 11.30. Dalam pada itu polis turut menahan 2 orang awam dan seorang jurugambar dalam kekecohan yang berlaku.

10.25 pagi: Polis menahan tiga ADUN pembangkang iaitu Pengerusi DAP Perak, Datuk Ngeh Koo Ham. ADUN Simpang Pulai, Chan Ming Kai dan ADUN Malim Nawar, Keshvinder Singh kerana cuba rempuh sekatan polis untuk pergi ke bangunan Perak Darul Ridzuan

10.00 pagi: Polis turut berkawal sekitar pokok tempat bekas speaker S.Sivakumar adakan sidang DUN sebelum ini. Difahamkan, pembangkang sedang cuba dapatkan perintah mahkamah batalkan perintah halangan diperolehi Setiausaha Kerajaan Negeri awal pagi ini.

9.45 pagi: Setiausaha Kerajaan Negeri Perak Datuk Dr Abd.Rahman Hashim pagi ini berjaya dapatkan perintah mahkamah halang pembangkang adakan perhimpunan jarak 30 meter dari bangunan Perak darul Ridzuan. Kira-kira 100 anggota polis termasuk FRU sedang berkawal

9.00 pagi: Kira-kira 200 penyokong termasuk ADUN Pembangkang sedang berkumpul di Wisma DAP di seberang jalan pintu masuk bangunan Perak Darul Ridzuan. Pembangkang cadang adakan Sidang Dewan Undangan Negeri hari ini.

3 ulasan:

dino_yp@yahoo.com berkata...

Sidang Berok2 terlepas di Perak!

Tanpa Nama berkata...

selepa ini mereka2 penyokong Pakatipu rakyat ni akan menamakan hotel tersebut sebagai hotel keadilan rakyat.dan pokok2 dan plague akan ditempatkan disitu untuk kunjungan penyokong2 mereka.

Ashley Ahmed berkata...

Salam,

mungkin evolusi darwin tuh separa benar. beruk pokok sampai beruk hotel tp tetap beruk dan bukan jd manusia.