11/07/2009

WANG EHSAN - BERI SALAH, TAK BERI PUN SALAH !!!

Sebelum memulakan bicara kami dari pihak UMNO Cawangan Gombak Selatan memohon maaf kerana telah sekian lama tidak mengemaskini blog kami ini. Antara puncanya adalah disebabkan gangguan dari pihak luar yang cuba mengganggu perjalanan blog kami ini. Orang ini yang sudah tentu dari pihak pembangkang nampaknya tidak senang dengan kehadiran kami di dalam arena blogger di Malaysia.

Tapi kami kini kembali. Kami akan terus memberi penerangan kepada rakyat Malaysia mengenai perjuangan BN dan menjawab segala dakyah-dakyah dari pihak pembangkang.

Berbalik mengenai artikel kami pada hari ini. Senang cakap, beri salah tak beri pun salah.

Pembangkang cuba mempolitikan isu pemberian wang ehsan kepada Kelantan hasil pengeluaran minyak di luar pesisir pantai seperti diumumkan Perdana Menteri di Dewan Rakyat, Rabu lalu Mereka bangun mencelah meminta Datuk Seri Najib Tun Razak menjelaskan kenapa Kelantan diberikan wang ehsan bukannya royalti seperti dituntut kerajaan negeri itu sebelum ini.

Malah ahli parlimen PAS Kubang Kerian Salahuddin Ayob yang mengemukakan soalan asal mengenainya turut bangun kerana tidak puas hati dengan pengumuman Najib dengan alasan rakyat Kelantan berhak menuntut hak mereka melalui royalti bukannya minta sedekah dengan pemberian wang ehsan. “Ini nak politikkan isu. Tak habis-habis dengan politik dia (pembangkang),” ujar Najib.

Menurut beliau, yang penting kerajaan sediakan dana ini untuk beri manfaat kepada rakyat Kelantan sama macam Terengganu. Suasana Dewan terus tegang dengan beberapa wakil pembangkang lain antaranya ahli parlimen PAS Shah Alam, Khalid Samad dan PAS Kuala Selangor Dr Zulkifli Ahmad turut bangun minta penjelasan sama.

Ahli parlimen BN Sri Gading Datuk Mohamad Aziz bangun cuba meredakan keadaan dengan soalan tambahan tetapi Speaker Tan Sri Pandikar Amin Mulia mengarahkan semua ahli parlimen duduk.

“Kalau ada Yang Berhormat berdiri lagi, saya akan suruh ‘rehat’ ( keluar ) sejam dua jam,” katanya. Pandikar Amin menegur pembangkang yang ’syok sendiri’ kerana tidak mahu mendengar jawapan Perdana Menteri.

“Yang Berhormat...kalau Perdana Menteri tak datang, Yang Berhormat mahu beliau datang tetapi bila beliau datang jawab soalan, Yang Berhormat tak mahu dengar,” katanya.

Terdahulu ketika menjawab soalan asal Salahuddin, Najib berkata, kerajaan telah meneliti tuntutan royalti petroleum oleh Kerajaan Kelantan dengan mendalam dan terperinci dari pelbagai sudut termasuk perundangan.

Disegi undang-undang katanya, Kelantan dan Terengganu hanya mempunyai hak menuntut royalti bagi sumber petroleum yang dihasilkan daripada perairan negeri itu yang terletak tidak melebihi tiga batu nautika diukur dari tikas air surut atau pesisir pantai negeri tersebut.

Menurut Najib, pada masa ini tiada pengeluaran petroleum dalam kawasan peraiiran Kelantan dan Terengganu dan disegi undang-undang, Kelantan tiada hak menuntut pembayaran royalti seperti juga Terengganu.

“Meskipun peruntukan perundangan ini jelas, kerajaan Persekutuan telah memperuntukkan wang ehsan untuk Terengganu dengan mengambil kira pengeluaran petroleum di luar perairan negeri itu serta pertimbangan berasaskan keperluan pembangunan negeri Terengganu serta tahap pendapatan rakyatnya,” ujar beliau.

Perdana Menteri berkata, pemberian wang ehsan kepada Kelantan juga mengambil kira keperluan untuk terus membangun Kelantan dan juga meningkatkan kesejateraan rakyatnya selaras arus pembangunan perdana negara.

“Petronas memaklumkan bahawa pada masa ini hanya terdapat sebuah medan petroleum yang mengeluarkan hasil di luar pesisir pantai Kelantan di medan Bumi Selantan dalam Blok PM301,” katanya.

Beliau memberitahu, pemberian wang ehsan itu mengambil kira pengeluaran dan penjualan petroleum di tempat berkenaan dan peruntukan pertama wang ehsan bagi Kelantan dijangkakan pada tahun 2010.

Katanya, peruntukan itu akan disalurkan dalam bentuk projek pembangunan serta program pembasmian kemiskinan dalam negeri Kelantan yang dilaksanaakan secara telus oleh Kerajaan Persekutuan setelah berunding dengan kerajaan negeri Kelantan.

Bercakap pada sidang media kemudiannya, Najib berkata, jumlah wang ehsan itu tidaklah besar dan bergantung kepada pengeluaran. Katanya, sebelum ini pun melalui RMK 9, Kelantan menerima peruntukan RM7 bilion. “Apa yang penting rakyat Kelantan dapat manfaat selaras pendekatan inklusif dan semangat Satu Malaysia,” katanya.

Komen kami? Tepuk dada, tanya hati..

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

biasalah tu...depa marah sgt sbb tak masyukkk dlm poket mereka...

fedup berkata...

salam UCGS..lama jugak fedup tak mai sembang2 dalam nie..

lantak le diowg tu..Pm kan dah cakap akan buat projek dan wang tersebut akan terus kepada rakyat kelantan..tanpa bernama..betui cakap kao tu..taaakkk masyyuuuukk..kaum nie kalo boleh kembongkan poket diowg dolu saki - baki baru kasi rakyat..tak cukup kata k'jaan pusat kedarah duit tu dolu..kalo tidak takkan gondol hutan2 dara kat sana sebab balak..sape nyer keje..sudah..ahli agama konon..konsep berterima kasih dan bersyukur langsung tak tau..piiiirraaaaaaaaaahhhh PAS bas..