1/24/2010

2 KHALID MENGGELUPUR DI SELANGOR - TIDUR TAK LENA, MANDI TAK BASAH

Nama mereka serupa. Seorang Khalid Ibrahim, seorang lagi Khalid Samad. Malah dengan apa yang berlaku kebelakangan ini, nasib mereka juga nampak hampir sama juga.

Jika Khalid menjadi Menteri Besar yang tidak dipercayai lagi oleh pemimpin-pemimpin PKR kawasannya sendiri di cabang PKR Kuala Selangor, Khalid ahli parlimen PAS Shah Alam pula berdepan protes masyarakat Islam ekoran kenyataannya berhubung isu Kalimah Allah.

Malah lebih malang lagi Yang Di Pertua PAS kawasan Shah Alam itu dianggap sesetengah pihak sebagai cuba mencabar bidang kuasa Sultan Selangor selepas mengeluarkan kenyataan menentang pengharaman penggunaan kalimah Allah oleh bukan Islam.

Khalid juga sedang menunggu keputusan Jawatankuasa Disiplin PAS Pusat berhubung ‘pertembungan’nya dengan Pesuruhjaya PAS Selangor yang juga Exco Kerajaan Negeri Datuk Dr Hasan Mohd Ali.

Jawatankuasa itu sepatutnya mengumumkan hasil siasatan dan kemungkinan tindakan terhadap mereka berdua tetapi menangguhkan kepada 29 Januari apabila kedua-dua mereka tidak dapat hadir menemui jawatankuasa itu yang bermesyuarat Jumaat.

Jika sabit, tiga hukuman menanti mereka iaitu digugurkan, digantung keahlian dan amaran. Bagaimanapun, hukuman ke tiga dijangka dikenakan terhadap mereka demi menjadi perpaduan dalam PAS serta mengelak Khalid dan Hasan terus berlaga pendapat.

Selain itu, Khalid yang diterima menghadap Sultan Sharafuddin Idris Shah, di Istana Bukit Kayangan pagi Jumaat juga dikaitkan sesetengah pihak dengan pendirian beliau mengenai isu kalimah Allah baru-baru ini. Khalid dilihat memasuki pekarangan istana pada jam 11.15 pagi sebelum keluar semula pada jam 1 tengah hari.

Ketika ditemui wartawan sejurus keluar kawasan istana, Khalid berkata kehadiran beliau untuk menghadap baginda adalah bagi membincangkan isu berkaitan rancangan pembangunan kawasan Shah Alam serta meminta perkenan baginda untuk tujuan terbabit.

"Tujuan saya menghadap baginda hari ini (semalam) adalah bagi membincangkan mengenai Shah Alam dan perancangan untuk pembangunannya. Saya akan keluarkan kenyataan nanti,” katanya. Dalam pertemuan itu, katanya, beliau turut diberi nasihat oleh Sultan Selangor mengenai hal-ehwal agama dan menerima segala teguran baginda itu.

Terdahulu, kira-kira jam 10.30 pagi sekumpulan 30 wakil persatuan belia dan badan bukan kerajaan (NGO) dalam Parlimen Shah Alam berkumpul di Bangunan Sultan Idris Shah menyerahkan memorandum mendesak Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) dan Majlis Agama Islam Selangor (Mais) mengambil tindakan terhadap Khalid.

Memorandum itu meminta dua badan terbabit mengambil tindakan terhadap Khalid kerana dikatakan menghina bidang kuasa Sultan dan badan agama negeri itu serta tidak mengendahkan arahan Sultan bahawa kalimah Allah tidak dibenarkan diguna bukan Islam di Selangor.Sementara itu, Menteri Besar Selangor pula menerima kejutan besar dengan peletakan jawatan 13 ahli jawatankuasanya PKR Kuala Selangor yang diketuai Khalid.. Kesemua 13 AJK berkenaan termasuk Ketua Angkatan Muda (AMK), Nazaruddin Darmawan dan Ketua Wanita, Fauziah Sulaiman meletak jawatan secara berperingkat bermula November lalu hingga kelmarin kerana hilang kepercayaan terhadap Khalid yang juga Pengerusi Perhubungan PKR Selangor.

Situasi ini bermakna Khalid hilang jawatan Ketua Bahagian sehingga pemilihan baru diadakan yang dijangka pada Mac ini. Peletakan jawatan beramai-ramai AJK serta kemungkinan banyak ahli yang keluar parti itu sudah mula didengar Agendadaily sejak November lalu.

Cakap-cakap itu jadi kenyataan akhirnya dan Khalid yang cuba menutup malu menyatakan akan ada pemilihan baru di bahagian Kuala Selangor, maka sebab itu ahli jawatankuasa terbabit meletak jawatan kerana mungkin tidak terpilih semula.

Namun disebalik itu semua, ada cerita lagi panas kononnya terdapat pihak tertentu dalam PKR yang mahu menjatuhkan Khalid dan menggantikan Menteri Besar baru.

Ianya dikatakan bermula sejak Penasihat PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim mula dilantik penasihat ekonomi negeri Selangor. Ketua Pembangkang Selangor, Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo turut membuat dakwaan serupa mengenai usaha menggulingkan kepimpinan Khalid.

Menurut beliau, PKR di negeri itu berdepan krisis dalaman yang cukup ketara terutamanya bagi merebut jawatan di peringkat negeri dan pimpinan tertinggi. "Sesama mereka sendiri ada masalah dalaman, perkara ini tak dapat nak selindung lagi kerana ia jadi semakin besar.

"Perkembangan terkini menunjukkan memang ada usaha untuk jatuhkan Tan Sri Khalid, ada kumpulan tertentu dalam partinya sendiri mahu rampas kedudukan beliau," katanya yang turut menamakan Naib Presiden PKR yang juga ADUN Bukit Antarabangsa, Azmin Ali sebagai pemimpinpin PKR yang akan mendapat lama daripada semua ini.

Cuma pesan mantan Menteri Besar Selangor itu, jangan Khalid tuduh UMNO atau jadikan UMNO kambing hitam malang yang bakal menimpa dirinya.




1 ulasan:

eXception berkata...

Mmg patut menggelupur, bukan sebab dubur kena balun oleh Anwar... Pasal kerusi MB yang menjadi alas dubur belum sempat hangat... Terpaksa diserah kpd org lain... Agaknya hutang Bank Islam bile nak bayar?

- Bukan Sekadar Blog Picisan