6/25/2010

PKR SELANGOR MAKIN CELARU - AZMIN KATA LAWAN TETAP LAWAN??

Pekung kegagalan Tan Sri Khalid Ibrahim di Selangor semakin terdedah dengan pertukaran Setiausaha Politiknya Nik Nazmi Nik Ahmad serta peletakan jawatan Naib Presiden PKR Azmin Ali sebagai pengarah Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS). Sebelum inipun, sudah macam-macam cerita pasal perang antara Khalid dan Azmin.

Malah pada Konvensyen PKR di Kelantan baru-baru ini, timbul juga cerita kononnya keretakkan hubungan kedua-dua mereka amat serius hingga ada perwakilan mendakwa mereka tidak boleh bertentang mata.

Mungkin ramai tidak tahu, Azmin yang juga Adun Bukit Antarabangsa dilihat lebih sesuai sebagai Menteri Besar tetapi kerana Datuk Seri Anwar Ibrahim yakin merancang menawan Putrajaya berpendapat Azmin lebih diperlukan dalam kabinetnya.

Bagaimanapun, selepas pembohongan Ketua Pembangkang itu terbongkar dan pelan 16 September tinggal mimpi kosong, timbul semula cerita Azmin perlu menerajui kerajaan Selangor tambahan pula Khalid dianggap gagal mentadbir negeri itu.

Isu pengagihan lembu korban ke Parlimen Bandar Tun Razak dan penyelenggaraan kereta Lexus milik peribadi menggunakan peruntukkan kerajaan negeri dan anak syarikatnya antara yang mencalarkan imej Khalid. Barangkali sedar kedudukannya tergugat, Anwar kemudian dilantik penasihat ekonomi Selangor sekaligus Khalid berasa selamat di bawah dagu Ketua Umum PKR itu.

Terkini, dengan tindakan Khalid melantik Setpol baru, Faekah Husin yang juga Setpol kepada Datuk Seri Wan Azizah Ismail, ada kalangan pemimpin dan ahli PKR menganggap tindakan itu memberi kesan mendalam kepada Azmin.

Ini kerana Nik Nazmi yang juga Adun Seri Setia dikatakan amat rapat dengan Azmin malah Nik Nazmi pernah bertugas sebagai pegawai khas Anwar sebelum bertanding pada PRU 12.

Justru itu, pasti satu percaturan menarik ekoran pelantikan Faekah yang masih Setpol Wan Azizah kerana di kalangan pemimpin yang rapat dengan keluarga Anwar, mereka tahu pergeseran bekas ahli parlimen Permatang Pauh itu dengan Azmin dipercayai ada kaitan dengan Shamsidar Taharin.

Sekaligus, apabila Nik Nazmi keluar daripada pejabat Menteri Besar Selangor, Azmin mungkin putus maklumat mengenai tindak tanduk serta perancangan Khalid. Sebab itu, Azmin barangkali meletak jawatan daripada PKNS sebagai tanda protes terhadap pimpinan Khalid.

Azmin yang juga ahli parlimen Gombak ketika ditanya Agendadaily, punca melepaskan jawatan itu menafikan ianya ada kaitan dengan Nik Nazmi ataupun pemilihan pucuk pimpinan PKR tidak lama lagi.

Apapun, keputusan Azmin menghantar surat memaklumkan meletak jawatan itu dibuat empat hari menjelang parti itu dijadual mengadakan sesi pemukiman serta Mesyuarat Pimpinan Pusat (MPP) pada Ahad ini.

Dalam pada itu, ada juga pihak melihat tindakan Azmin ini antara strategi awal beliau merebut jawatan Timbalan Presiden PKR yang kini disandang Syed Hussin Ali.

Pelantikan Nik Nazmi sebagai Pengarah Komunikasi PKR sudah pasti akan banyak membantu kempen Azmin jika beliau memutuskan bertanding menentang Syed Hussin kelak.

Namun disebaliknya semua percaturan politik itu, jelaslah rumah tangga PKR khususnya di Selangor sedang bergolak dan Azmin tidak menolak kemungkinan berlaku rombakan dalam struktur parti yang akan diumumkan selepas MPP Ahad ini.

Lagipun jika benar ada kumpulan 15 Ahli Parlimen yang turut mempertikai kepimpinan Khalid, dan menyokong Azmin bermakna Ahli Parlimen Gombak itu bukan lagi harimau yang menyembunyikan kukunya.


3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

hheheeh bila nak bela rakyat yang tak ada kemudahan lif ( siap nak ugut bunuh pulakkk ) , air ,jalan,pasir,bantuan orang orang miskin dan rakyat bawahan....Masing gengan gaji berpuluh-puluh ribu...Punaisehat Selangor gaji RM1 hinggit je.....hehehe huhuhuhuh boleh caye ke gaji satu hinggit jer......???Bila nak bela rakyat Selangor weiii.....

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia.

Kami di Unit Media Permatang Pauh selama ini hanya berpeluang membaca dan juga memberi komen ke blog Tuan. Blog Tuan telah banyak memberi info dan juga penerangan berguna buat kami terutamanya tentang putarbelit pembangkang.

Hari ini, Unit Media Permatang Pauh telah menyahut seruan DS Najib untuk memperkuatkan lagi serangan terhadap pembangkang didalam ruang maya. Dan kami dengan rendah dirinya mohon ingin bersama Tuan serta para bloggers pro kerajaan lainnya berrganding bahu didalam usaha ini.

Kami telah linkkan blog Tuan ke list kami dan kami harap Tuan sudi linkkan blog picisan kami ini ke list tuan juga. Diharap, kami yang masih baru ini akan mendapat tunjuk ajar dari pihak Tuan. Semoga perjuangan kita diberkati.

Jutaan terima kasih dari Unit Media Permatang Pauh.

fedup berkata...

hai macam bang dia ye..gila kuasa..kasi la lagu gagap si stacy tuh kat khalid..dak azmin tuh bagi la lagu pakai buang..depa nih main politik dyper..ancik tol!..