7/27/2009

LUPAKAN SENGKETA - NIK AZIZ PERLU TELUS

Perubahan sikap Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang mahu melupakan sengketa antara kerajaan negeri Kelantan dan kerajaan Persekutuan memperlihatkan sikap positif UMNO menyambutnya.

Walaupun sebelum ini UMNO yang secara terbuka menyahut saranan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengenai cadangan kerajaan perpaduan dituduh cuba memperalatkan PAS, tetapi kenyataan terbaru Nik Aziz tetap disambut baik oleh UMNO.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang kini berada di Uganda, Afrika ketika ditanya oleh wartawan Malaysia mengenai kenyataan terbaru Nik Aziz itu dilaporkan oleh Bernama sebagai berkata, langkah awal yang akan diambil untuk mengadakan pertemuan serius dengan pemimpin PAS ke arah merapatkan hubungan kedua-dua parti itu akan dibincangkan pada mesyuarat Majlis Tertinggi UMNO pada Jumaat ini.

Beliau yang menyambut baik kesediaan Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat untuk berbaik-baik dan melupakan sengketa politik kerajaan negeri PAS itu dengan kerajaan pusat berkata, senario itu akan membuka satu lembaran baru dalam hubungan antara kerajaan pusat dengan kerajaan negeri Kelantan dan parti PAS.

"Saya bersyukur kerana ini adalah satu kenyataan yang positif daripada Nik Aziz yang menunjukkan satu sikap Muslim yang baik. Oleh kerana ada keputusan seperti itu, langkah-langkah susulan kita boleh ambil dan terbaik dalam mesyuarat Majlis Tertinggi Umno pada penghujung bulan ini iaitu 31 Julai," katanya.
Muhyiddin berkata demikian ketika diminta mengulas kesediaan Nik Abdul Aziz yang juga Mursyidul Am PAS untuk berbaik-baik dan melupakan sengketa politik kerajaan negeri PAS dengan kerajaan pusat demi menjaga kepentingan rakyat dan perpaduan Islam.

Pada pandangan kami, perpaduan adalah salah satu kunci kejayaan sesebuah Agama, Bangsa dan Negara. Namun, pihak MT UMNO perlu berbincang perkara ini secara terperinci kerana PAS seringkali mengubah pendirian mereka. Kita taknak ianya menjadi satu mainan politik yang tidak sihat yang akan mengganggu kerja kita.


Tiada ulasan: