7/19/2009

Penyertaan Datuk Chua Jui Meng dalam PKR - MCA... JANGAN PATAH SEMANGAT!!!!

Seperti yang diduga Bekas Naib Presiden MCA Datuk Chua Jui Meng secara rasmi umum sertai PKR dalam satu forum anjuran PKR di Hotel Sunway,Petaling Jaya petang Sabtu.

Hadir sama di forum itu Penasihat PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim. Khamis malam lalu bekas Menteri Kesihatan itu umum melepaskan jawatan sebagai Ketua MCA Bahagian Bakri,Johor yang disandangnya sejak tahun 1988.

Waktu itu beliau kata masih nak kekal dalam MCA lagi dan hanya lepas jawatan untuk beri laluan kepada orang lebih muda. Langkah politiknya ini tidaklah mengejutkan.Ini kerana beliau dua kali kalah dalam cubaannya bertanding jawatan Presiden MCA yakni tahun 2005 dan 2008.

Karier politiknya lebih malap dan ‘ sudah sampai ke dinding’ bila tidak dipilih bertanding mempertahankan kerusi parlimen Bakri dalam pilihanraya umum lalu.

Namun setelah menikmati peluang jadi menteri dan sebagainya selama dalam Barisan Nasional. Ketika menjawab soalan wartawan dalam sidang akhbar selepas majlis itu Chua mendakwa keputusan ini kerana mendapati visi dan agenda politik PKR selari dengan perjuangannya.

Mengenai laporan kebanyakan media beliau menafikan nak sertai PKR semasa sidang akhbar umum letak jawatan Ketua MCA Bahagian Bakri, Chua mendakwa media salah tafsir kata-katanya. Katanya apa yang dinyatakannya beliau akan memberitahu pada masa yang sesuai.

Sebelum ini desas desus mengatakan Bekas Menteri Kesihatan Datuk Chua Jui Meng nak meletak jawatan sebagai Pengerusi MCA bahagian Bakri nyata betul. Khamis malam beliau buat pengumuman itu dalam sidang akhbar di Ibu Pejabat MCA bahagian Bakri,Johor.

Namun yang lebih hangat menjadi spekulasi ialah apakah bekas Naib Presiden MCA ini nak sertai PKR. Ini yang membuatkan sidang akhbar berkenaan yang diadakan selepas pertemuan tertutup dengan penyokong-penyokongnya selama sejam di dewan bangunan pejabat MCA itu menarik perhatian ramai.

Dari nada cakapnya semasa menjawab soalan wartawan mengenai hal itu,Chua memberi indikasi beliau akan tetap kekal dalam MCA. Katanya desas desus kononya beliau menyertai pembangkang bukan kali pertama. "Dalam pilihan raya umum lalu saya ditawarkan bertanding sebagai calon parti pembangkang, tetapi saya menolaknya,"ujarnya.

Kata Chua beliau tetap berpegang kepada matlamat perjuangannya yang terkandung dalam manifesto semasa bertanding untuk jawatan Presiden MCA pada tahun 2005 dan 2008 lalu akan terus diperjuangkan sekalipun tidak lagi memegang jawatan dalam parti. Beliau menyerahkan tugas memimpin bahagian itu yang disdandangnya sejak tahun n1988 kepada Timbalan Pengerusi bahagian, Sia Ka Tuan.

"Sudah sampai masanya saya memberi laluan kepada orang yang lebih muda dari saya," katanya.


1 ulasan:

Unknown berkata...

semuga saudara juga tidak patah semangat.