11/13/2009

BA'IAH OH BA'IAH - MANA 1 YANG BETUL NI?

Cerita Bai’ah hingga jatuh talak tiga dalam PAS semakin bercelaru. Pimpinan parti kata tidak pernah ada arahan Bai’ah seperti itu tetapi ada wakil rakyat parti mengaku amalan itu memang ada.

Pendedahan rakaman video pengakuan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Gunung Semanggol Perak Ramli Tusin jelas menyebabkan pemimpin PAS mula terasa bahang yang bakal membakar mereka sendiri.

Lebih menarik, ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad pada Khamis berterus terang amalan Bai’ah memang ada tetapi Bai’ah hingga terjatuh talak tiga jika wakil rakyat PAS lompat parti adalah pilihan.

Beliau yang ditemui di Lobi Parlimen bersetuju bahawa Bai’ah wajib dalam PAS tetapi Bai’ah talak tiga adalah pilihan bagi seseorang wakil rakyat itu mengukuhkan pendirian jika ditawar wang ringgit untuk lompat parti.

“Ia atas sikap dan pendirian kita. Siapa yang ambil (buat) saya tak boleh nak kata. Bagi saya bila berdepan isteri dan mereka faham taklik ini, mereka juga ada keyakinan dan akan rayu kita supaya jangan khianat,” ujarnya.

Khalid menegaskan bahawa beliau tiada masalah berbai’ah talak tiga sebab dapat kukuhkan pendirian untuk terus setia pada parti. “Saya tak nak cerai, saya tak akan khianat..ia jadi pegangan supaya kita tak buat benda yang dashyat ini (terima sogokan lompat parti),” katanya.

Beliau menegaskan tidak akan menarik balik Bai’ah yang dilakukan selepas pilihan raya umum lalu. Ditanya, kalau ada wakil rakyat yang hendak berubah angin atau keluar parti, Khalid menjelaskaan bahawa mereka perlu letak dan serah jawatan pada parti.

Khalid menyifatkan Bai’ah itu ibarat bakar kapal tetapi bukan bunuh diri. “Ini jaminan apabila kita berdepan sogokan berjuta ringgit..ada ini (Bai’ah talak tiga) kita fikir dua kal dan bini mungkin 100 kali ..ini satu itndakan pilihan yang saya sendiri buat dengan janji pada diri,” katanya. Mengulas pengakuan Adun Semanggol, Khalid tidak tahu menahu perkara itu tetapi percaya jika benar, maksud wakil rakyat itu berbuat demikian sama sepertinya.

Sementara itu Naib Presiden PAS Salahudin Ayob sekali lagi menegaskan pendirian bahawa PAS Pusat dan Majlis Syura tidak pernah mengeluarkan arahan rasmi mengenai Bai’ah talak tiga ini. “Yang ada hanya Baiah ikrar taat setia kepada parti. Kita akan siasat bagaimana timbul masalah itu. Itu bukan dari PAS Pusat,” katanya.

Salahuddin menganggap isu ini perkara kecil dan diperbesarkan media. “Benda ini kecil, bukan isu besar sangat, cuma bila media laporkan setiap hari, ia jadi isu,” katanya. Bagaimanapun selepas diasak soalan mengenai pengakuan Khalid dan Ramli, Salahuddin menegaskan, parti akan menyiasat perkara itu.

Pengakuan dua wakil rakyat PAS ini bakal mencetuskan polemik baru dalam PAS dan sudah ada pihak mula mempersoalkan dan meragui kenyataan Salahuddin sebelum ini bahawa di peringkat Pusat dan Majlis Syura tidak pernah mengeluarkan arahan Bai;ah talak tiga.

Persoalan yang boleh ditafsirkan, pemimpin PAS manakah yang benar dan siapakah pula yang berbohong dalam isu ini? Entahlah, ingat lepas Seminar masalah selesai. Rupa-rupanya makin celaru. Betul kata Datuk Seri Zahid Hamidi, doa mereka pada UMNO kini berbalik pada mereka.


Tiada ulasan: