7/06/2010

ANWAR MELUTUT MINTA MAAF PADA YAHUDI?? - KEMARUK NAK JADI PM LA KATAKAN.

Sikap Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) Datuk Seri Anwar Ibrahim yang kecut terhadap Yahudi bila di Amerika dan berlagak bukan main menghentam mereka waktu di Malaysia terus mengundang reaksi.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak Sabtu membangkitkan bagaimana Anwar menuduhnya kononnya melutut dengan kuasa besar semasa pergi ke Amerika Syarikat baru-baru ini untuk bertemu dengan Presiden negara itu, Barack Obama bagi membincangkan kepentingan negara.

Katanya disebalik itu Anwar yang sanggup ke Amerika Syarikat bagi memohon maaf kepada tokoh-tokoh Yahudi di sana atas kelantangannya mengkritik Zionis sebelum ini. Menurut Najib ini lebih dilihat kepada satu usahanya untuk mencapai cita-cita untuk menjadi Perdana Menteri di negara ini dengan sokongan tokoh-tokoh berkenaan.

Berucap merasmikan mesyuarat Umno bahagian Jerantut, Perdana Menteri berkata Penasihat PKR itu kini tidak ubah seperti "sesumpah politik" yang sanggup berbuat apa sahaja demi kepentingan cita-cita peribadinya.

Najib secara sinis berkata cita-cita besar Anwar yang "terlalu ingin sangat" hendak menjadi Perdana Menteri kini hanya mengundang pelbagai masalah dan penyakit kepadanya.

"Kita tak terlalu ingin sangat akan sesuatu.., bila nak sangat-sangat, apa pun kalau nak sangat-sangat, boleh jadi penyakit," katanya.

"Apabila saya pergi ke Amerika Syarikat (AS) untuk bertemu dengan Presiden negara itu, Barack Obama, bagi membincangkan kepentingan negara, saya dituduh oleh Anwar kononnya saya melutut dengan kuasa besar itu.

"Saya berunding atas kepentingan negara Malaysia kerana kita ingin melihat rakyat Malaysia mampu mencapai kejayaan di persada antarabangsa. Saya tidak pernah keluar perkataan "minta maaf" tetapi dia sendiri yang pergi ke AS untuk meminta maaf atas kepentingan negara itu kerana dia takut dengan kawan-kawannya itu marah," katanya.

Najib berkata Anwar terpaksa berbuat demikian ekoran tindakannya sebelum ini yang telah mengkritik Yahudi dalam isu `pencerobohan Zionis' dan membangkitkan isu Apco Worldwide (Apco).

Perdana Menteri berkata penasihat PKR itu terpaksa mengadap tokoh-tokoh Yahudi di negara itu yang marah dengan tindakannya yang begitu keras mengkritik Zionis sebelum ini. Mengikut laporan akhbar, sebuah laman web berhaluan kanan, The Evangelical Outpost yang memetik pendapat golongan kapitalis dan konservatif, Rachel Motte menganggap, Anwar adalah seorang pemimpin yang tidak mengenang budi.

Motte dilaporkan berkata, Anwar adalah pemimpin yang memperjuangkan imej pro Barat ketika di luar Malaysia tetapi untuk mendapat sokongan Melayu beliau mula bersikap anti-Yahudi dan anti-Amerika.

Sementara itu menyentuh tentang laporan akhbar lidah rasmi PKR ,Suara Keadilan yang mendakwa kononnya Felda bangkrap ,Perdana Menteri anggapnya satu satu penghinaan kepada golongan peneroka .

Kata Najib ia merupakan pendustaan besar yang dilakukan pembangkang kepada masyarakat peneroka dan luar bandar kerana institusi itu banyak membangunkan masyarakat Melayu.

Beliau menilai tindakan PKR itu merupakan salah satu agenda untuk menghancurkan Felda yang berjaya membangunkan ekonomi orang Melayu sejak 50 tahun lalu.

Selama ini, menurut beliau, Felda merangka pelbagai program untuk membangunkan golongan peneroka dan anak-anak mereka dalam pelbagai bidang termasuk pendidikan dan kemahiran.

Perdana Menteri memberi jaminan sentiasa meneliti pengurusan aset Felda secara sistematik supaya matlamat membangunkan peneroka tidak pernah tersasar.

1 ulasan:

fedup berkata...

Sibuk mengata owg..apa sudah jadi..geng sendri kasi gegar sudah mau geletak satu badan..kalau macam nih sanggup gadai negara nih..rosak rosak..

psssttt..nak tahu jugak..melutut camner ye..